onsdag 4 februari 2009

Påven visste inte..

något om Williamsson förnekande av förintelsen då han hävde bannlysningen sägs det nu på radionyheterna och på DN.

 

(Har inte fått klart min egen blogg än och lånar Neas. Hon har sagt att de e OK.)

 

Newsmill talar Pressansvarig för Katolska Kyrkan om ett ovärdigt drev mot katoliker.

 

Jag tror inte ett dugg på innehållet i de båda artiklarna!

 

För det första är jag övertygad om att Påven bör vara väl mycket väl informerad om vem och varför någon individ blivit bannlyst och att denne verkligen har rent framför sin tröskel om bannlysningen skall lyftas. Om så inte är fallet, undrar man ju verkligen vad det är för individ som har ett av de mäktigaste ämbeten i världen. Möjligen kan det skyllas på dåliga rådgivare men nä inte ens det köper jag. Guds sändebud på jorden har definitivt fått sotsvarta fläckar på sin vita skrud.

 

Ang. Maria Hasselgrens Newsmill artikel så är det väl typ angrepp är bästa försvar. Hasselgren påstår att exkommunikation av SSPX inte betyder ett dugg i detta sammanhanget. Men se där har hon fel. Om hon inte inser vilka signaler som sänds då Påven häver bannlysningen av en förintelseförnkeande biskop så undrar jag verkligen vad hon gör som pressansvarig!!! Men hon går till angrepp på journalister, gör sekularisering till en anklagelse, tydligen är det bara katoliker som får ha åsikter och ifrågasätta.

 

Så nu är frågan om Williamsson verkligen med ärligt hjärta kommer att gå ed på att han inte är en förintelseförnekare? Eller kommer han att blåljuga inför Påven och världen och säga att han har tänkt om men trots det ha sin inre övertygelse och jobba efter den.

 

Jag har inga större förhoppningar och tror att han kommer att ljuga sig ur sin prekära situation. Vad annat är att vänta av en man, som trots tusen och åter tusen ögonvittnesskildringar och bevis, inte tror på förintelsen. 

 

SSPX engelska hemsida, tillbakavisar man mycket av kritiken som framförs av Uppdrag Granskning. Dock noterar jag omedelbart att man INTE tillbakavisar att man förnekar förintelsen.

 

Jag tycker det är skamligt!

 

VI FÅR ALDRIG GLÖMMA de miljoner som bara utraderades från vår jord. Vi måste minnas och föra deras talan, det är vi skyldiga!

 

Neas Matte

11 kommentarer:

Den allvetande brädhögen sa...

Du har haft flera bra inlägg!Jag blir glad och imponerad över det du skriver, du platsar i bokmärkslistan!

Nea sa...

Tackar för det. Kanske får du lägga till denna adressen http://mattes-egna-ord.blogspot.com för det är där jag kommer att blogga mer seriösa inlägg i fortsättningen.

Ha det bra.

Den allvetande brädhögen sa...

Antecknat!
Tack det samma!!!

sr. Carina sa...

Självklart visste påven! Den mannen har tiotusentals informatörer över hela världen som håller koll på allting som har det allra minsta med Romersk-katolska kyrkans intressen att göra (och mycket annat också)... och särskilt vet påven, som tysk, hur infekterad frågan om förintelsen är. Tycker att det är en oerhört intressant utveckling som sker nu, med Sveriges Television som mer eller mindre aningslöst satt igång en världspolitisk händelse... och jag är djupt besviken över att en man i påvens ställning visar prov på en sådan tafflighet i hanteringen av känsliga frågor - man borde kunna förvänta sig mer än så av en man som han, boss för miljoners miljoner troende romerska katoliker och allt...

Kram från sr. Carina, troende katolik men inte romersk och definitivt inte underlydande påvedömet (vilket jag är tacksam över).

Hans-Georg Lundahl sa...

Den engelska versionen af hemsidan DICI säger dock att Williamsons uttalande gäller en HISTORISK fråga och icke en frelsningsafgörande.

Nea sa...

Carina. Är ganska glad att du berättade det. Har tänkt på om jag sårat dig, för jag visste att du har en form av katolsk tro. Inte min mening att såra någon. Men samtidigt känner jag väldigt starkt för vad jag upplever är helt fel.


Det är inte första gången påvedömet har ropat konspiration när det framkommit obehagliga uppgifter om det katolska prästerskapet. Påven (då kardinal Ratzinger) var en av de som hävdade att det var konspiration då det framkom att barn blivit sexuellt utnyttjade och våldtagna av katolska präster.

Nea sa...

Hans: Det har väl inte ett smack med saken att göra om det är religiöst eller historiskt uttalande.

Frågan är fortfarande om SSPX är förintelseförnekare och på sidan där de tillbaka visar kritik från Uppdrag Granskning har man inte tillbakavisat att man skulle vara förintelse förnekare.

sr. Carina sa...

Hans, för de troende (rom-katolikerna) har det ingen betydelse hur biskopar, präster m.fl. ser på en viss fråga... det är trovärdigheten och tryggheten i att man skall kunna lita på dem som har styrande funktioner som är det viktiga. Jag tillhör Liberala Katolska Kyrkan, där jag numera är präst, och skulle reagera oerhört negativt om någon av våra präster eller biskopar uttalade sig på ett sätt som antyder att de nedvärderar andra människors lidande... då skulle jag allvarligt ifrågasätta mitt eget engagemang i samma kyrka, eftersom jag både som medlem och som präst dras med i vad andra i kyrkan säger i offentliga sammanhang. Hur skall en utomstående veta om en åsikt är personlig eller speglar samfundets officiella ståndpunkt? Det är här påven begår sitt största misstag... han inser inte att alla rom-katoliker får bära ansvaret för vad han som påve yttrar!

sr. Carina sa...

Oj, uttryckte mig lite luddigt i början av mitt inlägg, märker jag. Vad jag menar är att för de troende (rom-katolikerna) har det ingen betydelse hur biskopar, präster m.fl. BETECKNAR en viss fråga... det är själva uttalandet som betyder något och som får effekter för många andra - i det här fallet dels alla SSPX-rörelsens medlemmar och alla medlemmar i Romersk-Katolska Kyrkan.

Hans-Georg Lundahl sa...

Poängen med att det var en rent historisk fråga är att SSPX som sådan ej har ngn ställning åt ena eller andra hållet i den.

Nea sa...

Hans. Jag hänvisar till Carinas utmärkta svar ovan!

 
template by suckmylolly.com