måndag 9 februari 2009

Matte gråter.

Hon kunde inte låta bli utan att läsa mer av Sippos memoarer. Elvis försvann till regnbågslandet. Precis som hennes första katt.

Matte berättade för mig om hur hon kom tillbaka och hälsade på från regnbågslandet. Det var en morgon precis när matte slog upp ögonen så såg hon sin kolsvarta katt ligga bredvid henne i sängen. För en sekund var hon där, i nästa borta. Precis som hon ville säga att hon var och hälsade på då och då. Kanske är det precis i ögonblicken mellan vaket och sömn som tvåbeningar kan se de som finns på andra sidan, sa matte.

Men både matte och ja har hört tassar i hallen och på parkettgolvet flera gånger efter det. Matte har hört och tittat på mig och sett hur ja vänt mig om för att se vad det var för tassar som kom gående. Så matte tror nog att hon tittar in till oss då och då. Ja vill inte säga de, men ja har i ögonvrån sett en svart skugga med svans komma gående i vår lilla lägenhet flera gånger.

De gör så ont att förlora vänner, oavsett hur många eller få tassar de har.

5 kommentarer:

Sippo sa...

Åh så fint du jamar. Du är väldigt klok för att vara en ung kisse. Du kommer nog bli lika vis som mig en dag. *blink, blink*
Vet du... Du mjaousade mitt i prick när du sa att det gör ont att förlora en vän, oavsett antal tassar. Jag tror också ibland att våra nära och kära tittar till oss. Men det är nog inte meningen att vi ska veta det. Ge nu matte en stooooor puss mitt på nosen. *svanskram*

Bitte sa...

Hittade just till denna fina blogg och vill lämna ett litet avtryck. Katter är bland det bästa som finns och du är en osedvanligt näpen liten kisse!

gammelmatte Gittan sa...

Vi har också ett par spökkatter i vårt hus, men de har stannat kvar här och ännu inte vandrat över regnbågsbron! Vi har lovat att hjälpa dem om - och när - de vill gå över bron. Kanske är det så att mattes kolsvarta katt inte har haft vare sig lust eller mod att gå över bron. Låt allt ha sin gång. En dag bestämmer sig den "svarta" att det är dags och då ger hon sig iväg!

Nea sa...

Tack Sippo. Hoppas verkligen att jag blir lika klok som du när jag växt till mig mer.

De e riktigt kul att läsa om din nya tjejkompis. De händer verkligen saker när hon e med. :D Men tänk att husse inte visste att de var en tjej förrän vettisen sa det.

Katolik. Tackar för det. *rodnar*

Gittan. Matte tror att hon gått över men kommer och hälsar på och ser om oss då och då. Men de var ett tag sen vi hörde något.

Katterna på Katthemmet Kompis sa...

Hej Nea!
Vilken söt blogg du har! :)

Nu kan du tävla om en fin kattbädd hos oss! http://katthemmetkompis.blogg.se/2009/february/vinn-en-kattbadd.html

/Tass

 
template by suckmylolly.com