måndag 24 november 2008

Vårdcynism

Jag läste denna artikel på Aftonbladet om LUNGCANCER nyss och slås av den den bittra cynism som vården tycks ha mot de som insjuknar i lungcancer. Tydligen finns en skyll dig själv ideologi som sitter djupt i vårdapparaten.

 

Jag tänker på min mor som slutade röka efter 45 års rökning. När hon var ung och tog sina första bloss förnekades det ivrigt att rökning skulle leda till skador, trots att man egentligen visste men valde att ljuga. Man annonserade för cigaretter överallt. Faktiskt så de som började då, visst inte bättre. De hade ingen kunskap. Jag minns de gånger hon försökt sluta och alla gånger hon misslyckades. Aldrig trodde jag att hon 60+ skulle lyckas. Men det gjorde hon tack vare att en människa på eget bevåg hade dragit igång en stödgrupp för de som ville sluta röka. I dag två och ett halvt år sen hon slutade röka, har de fortfarande träffar. Hon tuggar vanliga tuggumin som hjälp och har nikotinsugtabletter till hjälp när suget kommer vilket det fortfarande gör. Det är inte billigt att sluta, med alla nikotinprodukter som behövs. Att köpa ett paket cigg för ett par tjugor känns billigare än att lägga ut ett par hundra på nikotinavväningsprodukter. En illusion men sant.

 

Jag är stolt över min mor. Tycker det är så strongt!

 

Själv har jag aldrig rökt, men har alltid varit utsatt för passiv rökning. På grund av det löper jag större risk att drabbas av lungcancer, och då även av den cynism som finns i vården - att jag får skylla mig själv?!? Skylla mig själv för att jag föddes till rökande föräldrar?

 

I dag når oss också nyheterna om att alla flickor födda 1999 och senare skall erbjudas vaccin mot HPA viruset som orsakar livmoderhalscancer. Alla kvinnor som haft oskyddat sex kan alltså drabbas eftersom HPA bärs av mannen och överförs vid sex. Så om man då skall gå vidare i vårdcynismen så skulle alla sexuellt aktiva kvinnor gifta eller ej drabbas av en liknande cynism. Du har haft sex, du får skylla dig själv om du får cancer.

 

Det verkar som att det farligaste hotet för cancer patienternas överlevnad är inte bara själva tumören utan vårdpersonalens attityder. Det är fruktansvärt skrämmande!!!

 

Läs även andra bloggares åsikter om ,rökning, , & ,

0 kommentarer:

 
template by suckmylolly.com