söndag 18 januari 2009

Domedagsprofeternas högtid!

Vi hade ett mystiskt ljussken över de södra delarna av landet. Inget mystiskt egentligen troligtvis en meteorit som inte hann brinna upp vid inträdet i jordens atmosfär. För en månad sen hade vi en jordbävning. De religiösa domedagsprofeterna spiller ingen tid med att skrika ut sitt budskap, inte minst i kommentarsfältet i Aftonbladet och Expressen. Nu är det dags, jorden skall gå under. Vilket kvalificerat skitsnack!!!!

 

Det har alltid funnits meteoriter som inte hinner brinna upp. Det har alltid funnits mer eller mindre starka jordbävningar. Jorden har inte gått under förr och kommer inte att göra det nu heller! Men de som har en personlig religiös agenda spiller ingen tid att förvanska information.


Klickar du HÄR kommer du till en intressant sida som sammanfattar en del domedagsprofetior som funnits i världen under åren. Lägg gärna märke till Jehovas Vittnen som ett tag konstant ändrade sitt årtal för jordens undergång eftersom den inte inföll när de sa att de sagt att den skulle infalla.

 

När jag har att göra med religiösa människor är jag alltid beredd på att de har en ett annat syfte än de först visar upp. Jag är alltid beredd på att deras egentliga syfte är att med alla medel övertyga andra om sin tro. Den religösa människan tycks alltid ha större värde än den som inte tror på en Gud eller "rätt" Gud då. Jag kan aldrig förlika mig med att olika religiösa grupper kan anse att de fritt skall få kränka t.ex. homosexuella utan vidare men om de själva upplever sig det minsta kränkta så skriker de högre än alla andra.

 

Det senaste exemplet är ju nu hur "stackars" Lennart Sacrédeus inte längre får vara med på KDs EU lista. Nu gråter han ut i kvällstidningar och berättar hur mobbad han är av partiledningen. Vi talar om samma man som medvetet kränkte sina medmänniskor genom att bl.a hävda att om man tillät äktenskap för homosexuella skulle nästa steg vara att tillåta tidelag och pedofili.

 

Heder åt Hägglund som nu tydligt visat att han inte accepterar sådant i ett politiskt parti!!!

 

Neas matte

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

sr. Carina sa...

Jag har också funderat över varför människor reagerar så extremt så snart naturen gör vad den brukar göra... är vi så bortskämda med att vara förskonade från naturkatastrofer här i landet att vi blir upprörda när de någon enstaka gång inträffar? Det enda märkliga med de här två händelserna är väl möjligen att bägge skett i Skåne... men å andra sidan är det inte mer än tiotalet år sedan vi hade en jordbävning här i Vänern, så egentligen handlar det väl om rena slumpen.

När det gäller religiösa människor förstår jag definitivt din reaktion! Är själv aktiv kristen (liberalkatolik) och vi har t.o.m. "missionsförbud" för att ingen skall gå omkring och påstå att vi är det enda rätta samfundet eller att vi sitter på Sanningen med stort S. Men de flesta kyrkor är tvärtom, riktigt aggressiva i sin missionsgärning... det gör mig så ledsen, eftersom det snarare skadar än hjälper kristendomen. Som jag ser det kan man aldrig pressa på någon sin tro - den måste vara självupplevd för att vara sann.

Ha en bra dag och ge Nea en puss på nosen!

önskar klosterkatternas matte, sr. Carina.

Liillan sa...

Egentligen kan jag inget mer säga än att jag ryser bara jag läser och tänker efter på hur det går till bland människan,så här moderna 2000 talet. Okej, att kyrkan och dess anhängare höllt på som de gjorde på stackars medeltiden då man inget visste och tyvärr den som höll i makten var kyrkan, eller en speciell religion kanske man ska säga. Men nu är det fan dags att skärpa sig. Det kan väl för fan inte vara tillåtet att ta sig rätten till fri kränkning bara precis för att ens religion säger något. Vad prioriteras och vad i helvete accepteras? Jag undrar det ibland, hur myje kompromissas det egentligen?

Liillan sa...

Ska man bara låta dem lalla runder? ....lite irriterad...

sr. Carina sa...

För att förstå varför människor gör som de gör, är det en bra idé att försöka se saker ur deras synvinkel. De kristna som tar missionsallvaret tyngst agerar därför att de tror att de räddar människoliv. Precis som kineserna trodde att de räddade tibetanerna undan feodalförtryck. Och om man tror att det man gör har livsavgörande betydelse, är det klart att man är envis...

Vilket inte betyder att du inte har rätt, Lillan, för jag håller med dig. Var och en måste själv avgöra hur hans/hennes liv skall se ut! Att tvinga sig på någon är aldrig rätt, oavsett skälet... fast nu kommer jag på en annan tanke, nämligen tvångsvård av sjuka och missbrukare eller fängelsestraff... å andra sidan är det stor skillnad, jag vet, och jag skall inte göra några jämförelser.

Liillan sa...

Jo,men det känns mycket konstigt att tänka efter när det gäller människor som tar sin tro så allvarligt och sen kan man stå vid sidan om och se hur det verkligen går till, och upptäcka att det inte är allt för hundra. Känns som en konflikt, och det känns också som en konflikt som man inte är ensam om och undrar om det finns en lösning på den? Eller så det fortsätta så här i all evighet? Kommer en sådan här tvist alltid finnas?

Nea sa...

Carina: Nej det är inte så ovanligt egnetligen. Vi har jordplattor som går genom Skåne också och de rör sig så där ca vart tionde år. Men de flesta jordbävningarna här är i mindre skala och märks knappt.

Tyvärr är det ju så att de flesta som bekänner sig till en tro (inte bara av tradition) är väldigt aggressiva i sin syn på att besitta den enda sanningen. Jag blir förbannad ibland som det här med Sacrédeus t.ex. en människa som inte bryr sig det minsta om hur han sårat och kränkt andra människor i sin tros namn.

Att tro att man räddar människor genom att kränka dem kan jag heller inte förstå! Det låter helknäppt i mina öron! Det som stör mig kanske mest är att om man säger ifrån eller kritiserar så är det plötsligt hetsjakt på religiösa då. Många i olika samfund tycks anse att endast de har rätt att kränka andra. Men troligtvis ser de väl inte sitt eget beteende som kränkningar. De har nog oerhört lite självkännedom!

Nea sa...

Liillan. Jag vet precis vad du menar. Vi har talat om det förr du och jag. Nej det är ju där kärnan är. Olika åsikter om att kränka och bli kränkt.

Men Göran Hägglund satte verkligen ned foten, även om han inte sagt rent ut att det var Sacrédeus uttalande som grund till att han blev petad.

Tyvärr har ju konflikterna funnits i tusentals år och kommer troligtvis att finnas så länge människan är så pass korkad och blodtörstig som den verkar vara.

Vi har turen att leva i ett land som är ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Trots det får vi nästan dagligen någons religiösa övertygelse upptryckt i ansiktet på oss utan det minsta hänsyn om vi vill eller inte.

Vi har religionsfrihet i landet men tyvärr verkar det inte inbegripa rätten till att vara fri från religion!

sr. Carina sa...

Jag kan bara hålla med både Neas matte och Lillan - det är sorgligt att religiösa företrädare tränger sig på folk utan att ta reda på ifall de är intresserade eller inte. Fingertoppskänsla vore önskvärt! Kan inte försvara beteendet på något sätt och tänker inte försöka... hoppas bara att människor förstår att inte alla kristna är sådana.

Grattis till nya datorn!!! Förstår att det är mycket att lära sig, men säkert kul också!

 
template by suckmylolly.com