fredag 2 januari 2009

Året som gått.

Blev inspirerad av Naken som berättade om sitt 2008. Så här kommer en summering av mitt första år i livet.

 

I våras blev min mamma med ungar och bortkörd av sin familj. Hon var ensam, gravid och ledsen. Men en annan familj förbarmade sig över henne och hon fick flytta hem till dem.  Så en vacker dag i maj föddes ja och mina tre syskon. Mamma var en underbar mor, oerhört lung och tillgiven. Mamma har alldeles svart päls  medan vi barn är sköldpadds färgade, så vi likar nog mest vår pappa, men han har vi aldrig träffat.

 

När jag fyllt 14 veckor i början av augusti fick ja flytta hem till matte. Hon hade precis förlorat sin kattkamrat sen 10 år i cancer och var ganska ledsen. Läser man bloggen från början ser man hur ledsen hon var i augusti.

 

I augusti blev ja mordhotad av mattes föräldras katt Linus. Var riktigt skakad av den händelsen. Ja var även hos vettisen och blev vaccinerad. Var väldigt mycket ute i skogen då och blev riktigt bil och koppelvan.

 

Sen i September hjälpte ja bla. matte att sy gardiner. Ja hade också loppor och fick behandling för det. Går fortfarande på Program Vet för det där vill ja verkligen inte gå igenom igen! Ja upptäckte också att ja verkligen älskar tonfisk och Dentapaws! Matte blev ordentligt sjuk hon, och fick gå till doktorn för att få hjälp att andas. Matte fick också lära sig att det faktiskt är jag som bestämmer  här hemma. Ja bråkade med en Rottweiler och gav honom en rejäl rispa på nosen! Det kunde den oborstade typen gott få!

 

Ja började ömsa tänder i oktober och det var inte kul alls. Men jag tappade alla mjölkisar som ja skulle och har fått nya fina tänder. Nu hjälper ja ofta matte hemma med att bla. bädda och diska. Passade också på att ta mitt livs första dusch. Sen fick ja heta "kvällspyroman" för att ja råkade sätta på en platta på spisen när matte stod i duschen.

 

I november fyllde matte år och jag hittade efter mycket om och men den absolut perfekta presenten till henne - ett oslagbart "Kela med mig under en dag" kort. Ja inledde också en matstrejk denna månad så att ja skulle få tillgång till mer godisar. Fick lägga ner strejken på grund av akut hunger ett par dagar senare. Det var ingen lyckad protest. Resultatet blev att ja får ännu mindre godisar än tidigare. Suck.. 

 

Ja slåss med matte att få behålla mina klor långa och fina. Men då bytte hon taktik och började klippa klorna på mig när ja somnat.

 

Slutligen kom december som inleddes med en mycket kortvarig bloggpaus. Ja blev varse att tvåbeningar är märkliga varelser som hittar på de mest korkade saker som t.ex. växter av plast.

 

Sen blev vi riktigt omskakade här nere i skåne när vi fick vara med om en ganska kraftig jordbävning, det var läskigt. Så kom julen och jag fick ett metspö med fisk i julklapp. Matte åkte till Cat heaven och ja har inlett operation övertalning så att vi kan möblera vardagsrummet med klösmöbler.

 

Året avslutades med att jag drack för mycket champange och hade baksmälla på årets första dag.

 

Så det var lite kort om mitt 2008.

 

Over & mouse

Nea the Cat

2 kommentarer:

Sippo sa...

Mjaou på dig. Ville bara tassa in och se vad det var för en liten kattfröken som bloggade. Nyår var lite otäckt tyckte jag, men värst var det dagen efter. Fy vad tvåbeningar skräpar ner i naturen. *fräser*

Nea sa...

Jo, Sippo. Skräpa ner de kan de verkligen.

De var inte kul på nyår. Måste erkänna att det är först nu ja är riktigt lugn. Ja har hoppat för varje litet ljud. Men matte har lovat att det dröjer ett helt år till nästa gång. Skönt.

 
template by suckmylolly.com